A CSENDES LÁNY

Leírás: 

Cáit mindössze tízéves, csendes kislány, aki hányattatott körülmények között nő fel. Örökké kimerült és ismét terhes édesanyjának a sok gyerek mellett nem jut ideje rá, alkoholista, hirtelen haragú apja pedig inkább jobb, ha nem foglalkozik vele. A család úgy dönt, a legjobb lesz mindenkinek, ha Cáit-et a nyárra rokonokhoz adja. Seán-nál és Eibhlín-nél, a gyerektelen, érzékeny és boldogtalan párnál egészen új világ nyílik ki a kislány előtt. A farm és idilli, zöld környezetében egy idő után Cáit is kitárulkozik, és fény derül arra a titokra is, amit újdonsült gondozói elrejtenének előle. 

Véleményem:  

A csendes lány című Oscar díjra jelölt alkotás több szempontból is különlegesnek mondható. Egy biztos: sok szemet magára vont ez az alkotás. Ugyanis a film címe a nagy részben szó szerint értetendő, hiszen egy ponton megállítottam a filmet és szó szerint elkezdtem megszámolni, hogy egészen addig hányszor szólalt meg Cáit. Már fogalmam sincs mennyit számoltam, de szerintem egy kezemen meg tudtam számolni. Hiszen a kislány leghosszabb szövege az volt, mikor az iskolapadban ülve felolvasott az órán egy szöveget. 

 Biztos megvolt az oka, amiért ez a film nem kapott Oscar-t, de szerintem ez a film jobban is sikerülhetett volna. Egy biztos: a film mondanivalója gyönyörűen és láthatatlanul volt a képsorokba építve. A szeretet olyan, mint Cáit: csendes és kitartó. Hiszen, ha szeretünk valakit, nem kell egy nap hatszázszor kimondanunk, hogy szeretlek. Van, mikor csupán az elegendő, ha a tetteink beszélnek a szavaink helyett. Cáit ugyanígy volt, mikor a szülei az iskola után a nyárra elküldik egy isten háta mögött lévő tanyára, ahol egy házaspár él. A férfi először nem tudott mit kezdeni a kislánnyal, eleinte csak az asszony törődött vele. A kocsiban felejtett ruhái helyett ruhát és ételt adott neki. No, de honnan voltak a házaspárnak gyerekméretű ruhái? 



 

 Ez a film nem úgy fogalmaznék, hogy rossz, hanem inkább meg kell keresni benne a valódi lényeget és nem csak a felszínt látni. Nekem is idő kellett, mire felfedeztem a lényeget. Hiszen először nem a férfi ugye tartott Cáit érkezésétől és eleinte ezt nem tudtam hova tenni. Aztán ez a feszültség szépen lassan oldódott és a vége felé egy szorosnak mondható kapcsolat alakult ki kettejük között. Olyan szinten, hogy Cáit hasznosította a futóleckéket, amiket a férfitől kapott a nyár során és futott a kocsi után, hogy el tudjon búcsúzni tőle, miután hazamegy a szüleihez a nyár végén. Ez is egy szépen vászonra vitt jelenet, ami csodálatos jelentéssel bír: nem kellenek szavak ahhoz, hogy megmutasd, szeretsz valakit.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Egy ígéretes fiatal rendező, a hazai filmiparban

ÉVADKRITIKA - KI VAGY TE

Berki Patrik vallomása: sokat bántottak